Өлең, жыр, ақындар

Бұзылудың аутизм спекторындағы балаларда коммуникацияның көмекші және альтернативті түрлерін дамыту

Әбдімәлік Арман

БҰЗЫЛУДЫҢ АУТИЗМ СПЕКТОРЫНДАҒЫ БАЛАЛАРДА КОММУНИКАЦИЯНЫҢ КӨМЕКШІ ЖӘНЕ АЛЬТЕРНАТИВТІ ТҮРЛЕРІН ДАМЫТУ

РАЗВИТИЕ ВСПОМОГАТЕЛЬНЫХ И АЛЬТЕРНАТИВНЫХ ФОРМ ОБЩЕНИЯ У ДЕТЕЙ С РАССТРОЙСТВАМИ АУТИСТИЧЕСКОГО СПЕКТРА

DEVELOPMENT OF AUXILIARY AND ALTERNATIVE FORMS OF COMMUNICATION IN CHILDREN WITH AUTISM SPECTRUM DISORDERS

Аннотация – Бұл мақаланың тақырыбы қазіргі уақытта өте өзекті. Жыл сайын аутизммен ауыратындар көбейіп келеді және оларға көбірек көмек қажет. Аутизммен ауыратын балаларға медициналық-ағартушылық көмек көрсететін арнайы ұйымдастырылған мекемелер бар. Бұл синдромды көптеген ғалымдар зерттеді. Аутизмді зерттеген ең танымал ғалымдар: Л.Каннер, Г.Аспергер, С.С.Мнухин, Л.Винг, Э.Орниц, К.Джиллберг және т.б.

Түйінді: «аутизм», «коммуникация», «психология»

Аннотация - Тема этой статьи сегодня очень актуальна. Число людей с аутизмом растет с каждым годом, и им нужна дополнительная помощь. Существуют специализированные организации, оказывающие медицинскую и образовательную помощь детям с аутизмом. Этот синдром изучался многими учеными например: Л. Каннер, Г. Аспергер, С. С. Мнухин, Л. Винг, Э. Орниц, К. Гилберг и другие.

Ключевые слова: «аутизм», «коммуникация», «психология»

Annotation - The topic of this article is very relevant today. The number of people with autism is growing every year and they need more help. There are specialized organizations that provide medical and educational assistance to children with autism. This syndrome has been studied by many scientists. The most famous scientists who studied autism: L. Kanner, G. Asperger, SS Mnukhin, L. Wing, E. Ornitz, K. Gillberg and etc.

Keywords: "autism", "communication", "psychology"

Жаңа латын сөзі - autismus (қазақша аудармасы «аутизм») швейцариялық психиатр Евгений Блейлер 1910 жылы шизофрения белгілерін анықтап жатқанда ойлап тапты. Ол бұл сөзді гректің autós сөзінен алды (α I, «Мен» дегенді білдіреді) және оны «науқастың өз қиялынан аутисттік шегіну, оған қарсы кез-келген сыртқы әсер адам төзгісіз мазасыздыққа айналады» дегенді білдіретін ауыр нарциссизмге сілтеме жасау үшін қолданды. «Балалар мен жасөспірімдердің психологиясы мен психиатриясының анықтамалығы» бойынша С.Ю. Циркин:

Аутизм - аффективті кешендер мен тәжірибелердің ішкі әлемін бекітіп, шындықтан «қашу». Психопатологиялық құбылыс ретінде ол интроверсиядан жеке өлшем ретінде ерекшеленеді немесе интроверсияның ауыр нұсқасы ретінде қарастырылады. [1, б.185]

Кеңес одағындағы балалар психиатры Груня Сухарева 1925 жылы орыс тілінде және 1926 жылы неміс тілінде шыққан ұқсас синдромды сипаттады. Аутизм сөзі алғаш рет 1938 жылы Вена университетінің ауруханасының қызметкері Ганс Аспергер өзінің неміс тілінде балалар психологиясы бойынша дәрісінде Блейердің аутисттік психопаттарға арналған терминологиясын қабылдаған кезде заманауи мәнге ие болды. Аспергер қазіргі уақытта Аспергер синдромы деп аталатын аутизм спектрін зерттеді, бірақ 1981 жылға дейін жеке диагноз ретінде кеңінен танылмады. Дональд Триплетт аутизм диагнозы қойылған алғашқы адам болды. Каннер оған 1938 жылы алғашқы тексеруден кейін диагноз қойып, оны «1 жағдай» деп белгілеп кетті. Триплетт өзінің ақылды қабілеттерімен, әсіресе фортепианода ойнайтын музыкалық ноталарды атау және сандарды ойша көбейту қабілетімен ерекшеленді. Оның әкесі Оливер оны әлеуметтік жағынан тұйық деп сипаттады, бірақ нөмірлерге, музыкалық нотаға, алфавит әріптеріне және АҚШ президентінің суреттеріне қызығушылық танытты.

Каннердің аутизмді қайта қолдануы балалық шизофрения сияқты оншақты түсініксіз терминологияны тудырды, соған байланысты кей - кезде дұрыс түсініспеушілікке әкелді. Ал 1960-шы жылдардың соңынан бастап аутизм жеке синдромға айналды.

1970-ші жылдардың ортасында аутизмнің генетикалық рөлі туралы дәлелдер аз болды; ал 2007 жылы бұл ең тұқым қуалайтын психиатриялық жағдай деп саналды.

Аутизм немесе аутизм спектрінің бұзылуы әлеуметтік дағдылармен, қайталанатын мінез-құлықпен, сөйлеу және ауызша емес қарым қатынаспен сипатталатын жағдайлардың кең ауқымын білдіреді. Аутизм спектрі бұзылған балаларда басқа адамдармен қарым-қатынас жасау және олармен сөйлесу қиынға соғады. Олар тілді дамытуда баяу болуы мүмкін, тілі мүлдем жоқ немесе ауызекі сөйлеу тілін түсінуде немесе қолдануда айтарлықтай қиындықтарға тап болуы мүмкін. Аутизмі бар балалар көбінесе қарым-қатынасты көзбен, мимика мен қимылдармен қатар сөздерді қолданатын екі жақты процесс екенін түсінбейді. Тіл байлығын дамытуға көмектесу кезінде осыны ескерген жөн. Аутизмі бар кейбір балалардың сөйлеу қабілеті дамиды, бірақ тілді басқа адамдармен сөйлесу үшін қалай қолдануды білуде қиындықтар туындауы мүмкін. Сондай-ақ олар көбіне біреумен танысу сияқты әлеуметтік себептерден гөрі бірдеңе сұрау немесе наразылық білдіру үшін сөйлесе алады. Аутизмі бар балалардың қаншалықты жақсы қарым-қатынас жасауы мінез-құлық пен оқу сияқты дамудың басқа салалары үшін маңызды.

Сөйлеудің интонациялық жағының ерекшеліктері де осы балаларды ажыратады. Көбіне олар дауыстың көлемін басқаруда қиынға соғады. [3, б.44]

Адамның беті мен көзі сияқты этологиялық тұрғыдан маңызды тітіркендіргіштер сау балаларға тән реакцияны тудырмайды. [5, б.27]

Кейде аутизм спектрі бұзылған балалар тілді қалай қолдануды немесе әдеттегі дамып келе жатқан балалар сияқты тілді қалай қолдануын білмеуі мүмкін. Аутизммен ауыратын көптеген балалар қарым-қатынас жасау үшін сөздерді және сөздік стратегияларды қолданады, бірақ олар тілді әдеттен тыс қолдана алады. Мысалы, эхолалия аутизммен ауыратын балаларда жиі кездеседі. Бұл кезде балалар сөздерді немесе сөз тіркестерін мағынасыз немесе әдеттен тыс дауыс тонымен имитациялайды. Олар біреудің сөзін бірден немесе кейінірек қайталауы мүмкін. Сондай-ақ олар теледидардан, YouTube-тен немесе бейнелерден естіген сөздерді шын өмірде қайталай отырып қолданалады.

Аутизмі бар балалар кейде:

● неологизм деп аталатын ойдан шығарылған сөздерді қолдануы мүмкін

● бір сөзді қайта-қайта айтуы мүмкін

● есімдіктерді шатастырып, өздерін ‘Сен’, ал олар сөйлесіп отырған адамды ‘Мен’ деп атауы мүмкін

Бұл көбінесе кейбір қарым-қатынасты болдыруға тырысу, бірақ олар әрдайым жұмыс істей бермейді, өйткені сіз балалардың не айтқысы келетінін түсіне алмайуыңыз мүмкін.

Мысалы, эхолалиямен ауыратын балалар жағдайды немесе эмоционалды күйлермен байланыстыратын сөз тіркестерін қайталау арқылы сөйлесуді үйренуі мүмкін. Бала бір нәрсені өзі қалаған кезде ‘Балмұздақты қалайсыз ба?’ деп айтуы мүмкін. Себебі ол бұл сұрақты бұрын естігенде, оған сол балмұздақ пайда болады деп ойлауы мүмкін.

Уақыт өте келе, аутизммен ауыратын көптеген балалар осы бастауларға сүйене алады және тілді көп адамдар түсінетін тәсілдермен қолдануға үйренеді.

Ауызша емес қарым-қатынас

Бұл байланыс тәсілдеріне мыналар кіруі мүмкін:

● бала қалаған затты алу үшін физикалық манипуляция жасауы мүмкін мысалға адамды қолынан жетектеп қалаған нәрсесіне көрсетуі мүмкін

● затты көрсетуі немесе көзін сол затқа аунатуы - мысалға, бала қалаған нәрсесіне қарайды немесе нұсқайды, содан кейін сол адамға осы затты қалайтынын білдіріп, көзқарасын сол адамға бұрады.

● заттарды қолдауы арқылы - мысалы, бала қарым-қатынас жасау үшін затты басқа адамға беруі мүмкін.

Жағымсыз мінез-құлық

Аутизммен ауыратын көптеген балалар өзін-өзі қиын ұстайды, бұл мінез-құлық көбінесе қарым-қатынасқа байланысты.

Мысалы, өзіне зиян келтіретін мінез-құлық, ашуланшақтық және басқаларға деген агрессия баланың сізге бірдеңе қажет екенін, бақытты емес екенін немесе шынымен шатасқанын немесе қорқатындығын айтуға тырысуы мүмкін.

Балалардың қарым-қатынас жасау себептері өте қарапайым - олар бір нәрсені қалағандықтан, назар аударғысы келгендіктен немесе әлеуметтік себептермен

сөйлеседі. Әдетте дамып келе жатқан балалар осы барлық себептер бойынша сөйлесе алады және олардың осы тәсілдермен байланысу қабілеті шамамен бір уақытта пайда болады. Бірақ бұл аутизм спектрі бұзылған балаларда басқаша болып келеді, олар уақыт өте келе осылайша коммуникация қабілетін дамытады.

● Біріншіден, балалар қарым-қатынасты басқа адамның мінез-құлқын басқару, бір нәрсе сұрау, наразылық білдіру немесе физикалық қажеттіліктерді қанағаттандыру үшін пайдаланады.

● Әрі қарай біреудің назарын аудару немесе сол назарды сақтау үшін байланыс пайда болады - мысалы, бала жұбатуды, сәлемдесуді немесе тіпті өзін мақтауды сұрауы мүмкін.

● Соңғы және ең қиыны балалар басқа адамдардың назарын әлеуметтік себептерге байланысты объектіге немесе оқиғаға аудару үшін қажет коммуникативтік дағдылар.

Аутизм бар баланы сөйлесуді ынталандырудың бірнеше әдісі:

● Қысқа сөйлемдерді қолданыңыз - мысалы, ‘Ас іш, кийімді ки'.

● Дауыс тоныңызды көбейтіңіз - мысалы, ‘Ау, бұл су өте ыстық’.

● Балаңыздың әңгіме кезегі болған кезде, балаңызды сөздін орнын толтыруға шақырыңыз - мысалы, ‘Мына итке қара. Ит қандай түсті?'

● Балаңыздың жауабын қажет ететін сұрақтарды қойыңыз - мысалы, ‘Сенің балмұздақ алғың келе ме?’ Егер сіз балаңыздың жауабын «Иә» деп білсеңіз, балаңызға жауап ретінде басын июге үйрете аласыз.

● Балаңыздың сұрақтарға жауап беруіне жеткілікті уақыт бөліңіз.

Қазір аутизмнің алғашқы белгілері 12-18 айлық балаларда пайда болатыны туралы біршама зерттеулер мен деректер бойынша дәлелденген.

Бұл білім, әлеуметтік-коммуникативті мінез-құлыққа бағытталған ерте араласу ұзақ мерзімді нәтижелерді жақсартатындығы туралы жаңа дәлелдермен бірге ерте анықтаудың күшеюіне әкелді. Аутизм диагнозымен бетпе-бет келген отбасылар көбінесе ата-аналарды күйзеліске әкелуі мүмкін, өйткені олар күрделі интервенциялық шешімдерді бағдарлап, баласының бірегей қиындықтар жиынтығына бейімделуді үйренуі керек. Әлеуметтік және коммуникациялық жетіспеушіліктің ауырлығы, сенсорлық сезімталдықпен және мінез-құлық қиындықтарымен қатар, ата-аналардың күйзелісін күшейтетін көрінеді. Өте кішкентай балалардың ата-аналарына балаларының әлеуметтік-коммуникативті мінез-құлқын қалай жеңілдетуге болатынын білуге көмектесу - бұл жас балаларға арналған бірнеше жаңа араласудың мақсаты. Балалардың ұзақ уақытқа бейімделуіне үлкен үміт беретін тәсілдер ата-аналардың көңіл күйін арттырады және стрессті төмендетеді. Ертерек анықтау және араласу әрекеттері аутизммен ауыратын балалардың ұзақ мерзімді жұмысын жақсартады. Бұл аутизммен ауыратын кішкентай балаларға арналған зерттеу үшін өте қызықты сәт. Көптеген жаңа эксперименттік тәсілдерден басқа, интервенцияға қатысты маңызды сұрақтар, соның ішінде балалар мен отбасылар үшін қай интервенция тиімді болатындығын анықтайтын зерттеулерді бөлшектеп зерттелуде.

ӘДЕБИЕТТЕР ТІЗІМІ

1. Циркин С.Ю. Справочник по психологии и психиатрии детского и подросткового возраста / – 2002. – б. 185.

2. Айқынбаева Г.Қ., Қашхынбай Б.Б., Наурызбаева А.А.. Аутизм диагнозы қойылған балалардың психологиялық сипаты: Монография. - Алматы: ТОО "Лантар Трейд", 2018

3. Додзина О.Б. Психологические характеристики речевого развития детей с аутизмом // Дефектология. – 2004. - №6. – б. 44.

4. Баенская Е. Р. Особенности раннего аффективного развития аутичного ребенка в возрасте от 0 до 1,5 лет // Альманах ИКП РАО, 2001. № 3.

5. Иванова Н.Н. Как узнать аутизм? // Дефектология. – 2002. - №2. – б. 27.


Пікірлер (1)

Пікір қалдырыңыз


Қарап көріңіз

Басқа да жазбалар