Өлең, жыр, ақындар

Мұғалімнің әлеуметтік мәртебесі және педагогикалық қызметтің беделі

Мамасерикова Меруерт бакалавриат, мамандығы: құқықтану
Ғылыми жетекшісі: Тулекова Гүлжан Қажымұратқызы
Қазақстан Республикасының Білім және Ғылым министрлігі
«Тұран» университеті
 
Қазіргі уақытта мұғалімге көбірек көңіл бөлу бірқатар себептерге байланысты, олардың кейбіреулері оның әлеуметтік мәртебесінің белгісіздігі болып табылады және қоғамның осы белгісіздікке қанағаттанбауы. Әлеуметтік мәртебе ұғымының тура мағынасы – қоғамдағы позиция. Адамдар субъективті баға беруге бейім белгілі бір әлеуметтік позицияның тартымдылығы, оған құрмет пен құрмет дәрежесін білдіретін әртүрлі бедел беру.

Әлеуметтік тану қазіргі мұғалімнің кәсіби іс-әрекетін құруда жетекші рөл атқарады, өйткені педагогикалық қызмет жаңа ұрпақты оқыту мен тәрбиелеуде әлеуметтік үміттерді болдырмау болып табылады. Осылайша, қазіргі қоғамда мұғалімнің кәсіби қызметі білім беру қызметінің нәтижелеріне қатысты әлеуметтік сұранысты жүзеге асырып қана қоймай, сонымен қатар педагогикалық кәсіпті қоғамдық қабылдаудың стереотиптерін қалыптастырады.

Бұл стереотиптер қажеттіліктер мен үміттерге, мұғалімнің әлеуметтік ортадағы кәсіби қызметі мен жеке қасиеттері туралы қалыптасқан идеяларға сүйенеді және кәсіби педагогикалық имидждің құрылымына кіреді. Кәсіби имидж мұғалімнің кәсіби қасиеттері мен жеке дамуы арасындағы функционалды байланысты қамтамасыз етеді, субъектінің кәсіби бәсекеге қабілеттілігін арттырады білім беру қызметтерін әртараптандыруға және мазмұнның өзгермелілігіне ықпал ететін орта білім беру.

Мұғалімнің кәсіби қызметін кәсіби және әлеуметтік қоғамдастық танудың кәсіби имиджді қалыптастыруға әсерін, көптеген зерттеушілер анықтады. Сонымен, имиджді – өзінің әлеуметтік ортасымен үйлесімді қарым-қатынас орнату құралы, деп Е.Б.Перелыгина атап өткен. Сондай-ақ, кескіннің әлеуметтену функциясын С.К.Харбик бөліп көрсетеді. Оның пікірінше, имидж объектіні жеке қабылдау емес, әлеуметтік процестегі  мағынаға ие болады. К.А. Аржанова жеке тұлғаның әлеуметтік идеялары мен мотивациялық құрылымын қалыптастыру кезінде имидждің жұмыс істеуін анықтайды, оның табиғи нәтижесі оның әлеуметтік тобындағы адамның мінез-құлқының болжамды модельдерінің көрінісі болып табылады, деп түсіндіреді.

Мұғалімнің әлеуметтік-кәсіби мәртебесі осындай критерийлер арқылы белгіленеді: білім мен біліктілік деңгейі, лауазымдық жағдайы, еңбек нарығында мамандыққа деген сұраныс және әлеуметтік-кәсіби ұтқырлықтың жоғарылауы үшін мүмкіндіктер ретінде. Мұнда да бірқатар қайшылықтар бар. Мұғалімдердің өмір сүру деңгейінің төмендігі біліктілікті арттыру мүмкіндігі мен жұмыс сапасына кері әсерін тигізеді. Мұғалімдердің көпшілігі газеттерді, журналдарды, жәрдемақыларды жеткілікті мөлшерде жазып немесе сатып ала алмайды, әдістемелік әдебиеттер, театрларға, көрмелерге, концерттерге қатысу, саяхат жасау, шетелдік конференцияларға қатысуға мүмкіндіктері болмайды. Ал егер мұғалімдердің осындай іс-шараларға қатысуға ммкіндігі болса, мұғалімдердің кәсіби біліктілігі неғұрлым көтерілетін еді.
Мұғалімдердің қосымша біліктілікті игеру арқылы материалдық жағдайын жақсартуға тырысуы қызмет түрлері көбінесе созылмалы шаршаудың жинақталуымен және, тиісінше, оқыту сапасының төмендеуімен айналады. Жұмысқа деген қызығушылықтың төмендеуі, басқалармен қарым-қатынастың нашарлауы, өмірдегі көңілсіздік тағдыр, мемлекет пен қоғамның мүдделілігі туралы күмәнді пікір әсіресе біліктілігі төмен мұғалімдерге тән. Олар әлеуметтік пессимизмнің аудармашыларына, адамдар арасындағы қарым-қатынастағы қақтығыс әлеуетінің тасымалдаушыларына, төзбеушілік пен агрессияның үлгілеріне айналады. А.В.Луначарский жақсы мұғалім мемлекеттің жүргізіп жатқан саясатына қанағаттануға, оны бөлуге тиіс ал тиімді мұғалім - адал мұғалім, өйткені оның міндеті - баланы жаратылысқа жетелеу, жасампаз еңбек - бұл үміт пен пайда, ал күрес-қайғы мен шығын деген көзқарас қалдырған.

Мұғалім деген жалпы атпен бүкіл кешен жасырылған мамандықтар. Олардың арасында дәстүрлі мұғалім, тәрбиеші, тәлімгер және заманауи жаттықтырушы, тәрбиеші, оқытушы бар. Сондықтан тәрбиеші термині басқа адамдарды оқыту және тәрбиелеумен байланысты әрекеттерді білдіреді. Тәрбиеші болу адамды тәрбиелеуге қатысуға немесе көрсетуге ұмтылуды білдіреді тұлғаның әлеуметтенуіне әсері.

Педагог қызметінің жалпы сипаттамалары белгілі бір пән бойынша білім мен дағдыларды әртүрлі нысандарда сабақтар,дәрістер,семинарлар, практикумдар беру,тренингтер және т.б. өткізу арқылы сипатталады.

Мұғалім өз оқушыларының қызығушылығын қалыптастырады пән, оларға мүмкіндіктерді түсінуге және қабілеттерін дамытуға көмектеседі белгілі бір қызмет түріне бейімдейді. Ол өз жұмысында мыналарды ескереді, білім алушылардың жас және жеке ерекшеліктері. Бағдарлама құрамы қажетті құжаттаманы толтырады және оқыту нысандарын жетілдіреді, сондай-ақ қол жетімді дағдыларды дамытады. Өзінің біліктілік деңгейін үнемі арттырып отырады. Мұғалімдерге ұсынылатын нақты мамандықтарды екі топқа бөлуге болады. Бірінші топ жұмысқа жатады, олар мектепке дейінгі мекемелердің тәрбиешісі, бастауыш мектеп мұғалімі, пән мұғалімі, орта және жоғары білім беру мекемелеріндегі нақты пәндер оқытушысы; әлеуметтік педагог және т.б. Екінші топ оқу орындарындағы педагогикалық жұмыстың түрлерін қамтиды, олар интернет арқылы оқыту, репетиторлық, жаттықтырушы арнайы тренингтер өткізуші және т. б.

Оқушылардың бағынуы, мұғалімнің жеке басы тұрғысынан, бедел ішкі және сыртқы бедел ерекшеленеді. Мұғалімнің ішкі беделі жағдайында оқушылар оған ерікті оның жеке қасиеттеріне бағынады және жоғары бағалайды. Мінез-құлықта оқушыларға құрмет, таңданыс, мейірімділік, тілек байқалады мұғаліммен бірге жұмыс жасаңыз. Мұндай билік бұрын пайда болады барлығы мұғалімнің жеке қасиеттерінен, сонымен қатар ол орындайтын қасиеттерден қоғамдық рөл. Мұғалімнің сыртқы беделі мәжбүрлі бағынуды тудырады және қорқыныштан, қорқыныштан, міндеттерден туындайды.

Қазақстан Республикасында мұғалімдердің әлеуметтік мәртебесі, құқықтары мен міндеттері айқындалатын заңнама бар. Ол заңнама 2019 жылы 27 желтоқсанда қабылданған. Заңнамада педагок ұғымының жалпы түсінігі, әлеуметтік мәртебесі, қызметтік этика, мұғалімге берілетін жеңілдіктер, мұғалім болуға дайындық өткізу, мұғалім кәсібімен айналысуға тыйым салулар тізбегі және т.б. көрсетілген.

Заңнамада айрықша нұсқаудың болуы мұғалімнің ұстанымы Заңның сақталуының дәлдігі мен толықтығына назар аударуды, сондай-ақ мәлімделген құқықтар мен бостандықтардың субъективті түсіндірілуін анықтауды қажет етеді. Айта кету керек, қазіргі мұғалім  мамандығының даулы жағдайы қоғам әртүрлі деңгейдегі билікті жағдайды бақылауда ұстауға шақырады.

Жалпы, кәсіптің мәртебесі, белгілі бір кәсіби қызметпен айналысатын адамдар мәселесі ұзақ уақыт бойы әртүрлі зерттеушілердің назарында болды. Кейде ол өте жақсы қызу талқыланады, кейде ғылыми қызығушылықтардың шетіне кетеді. Сол сияқты қатынасты да сипаттауға болады мұғалімнің мәртебесі мәселесіне. Бірақ, айта кету керек, ең кәсіби ортада бұл мәселе қабылданады өте өткір.

Айта кету керек, бүгінде бұл саладағы саясат білім беру мұғалімдердің қазіргі орыс тілінің әлеуметтік құрылымындағы субъективті жағдайын қабылдауының рөлі мен маңыздылығын жеткілікті түрде ескермейді қоғамдар, демек проблемалар, белгілі бір бұрмаланулар мектеп оқытушыларының кадрлық құрамы. Әлемде болып жатқан ақпараттық революция, цифрлық экономиканың басталуы өзгерістерге әкеледі біздің дамуымыздың әлеуметтік-экономикалық моделінде қоғамдар, демек, жүйені өзгертуге алдыңғы технологиялық құрылымдармен қалыптасқан білім беру. Және ерекше рөл бұл түрлендірулерде Заманауи мұғалім ойнауы керек.

Жалпыға бірдей танылған мұраттар мен мақсаттарды ескере отырып мектеп тәрбиесі, мұғалімнің беделі интеллектуалды және моральдық болуы керек. Себебі тек осындай бедел балалар мен жастарды тәрбиелеуде оң әсер етеді. Мұғалімнің беделі, тәрбие іс-әрекетінің сәттілігінің басты шарты. Мұғалімнің беделінің шамасы мен дәрежесінің көрсеткіші оның мектеп ортасындағы оқушыларға тәрбиелік әсер ету дәрежесі болып табылады. Мұғалімнің беделін өлшеу үшін оқушылардың осы мұғалімге деген көзқарасын зерттеп, бағалау керек. Бірақ және сонымен, позитивтердің саны неғұрлым көп деп айтуға болады жеке қасиеттер әділ, мейірімді, түсінушілік, шыдамдылық, байсалды, құрметке ие, охотыласпен ынталандырады, ілімге қызығушылық таныта алады, көмектеседі, бағалайды және т.б. мұғалім, оның оқушылар арасындағы беделі соғұрлым жоғары болады. Мұғалімнің білімінен оқушыларды түсінуде, олардың жетістіктеріне жанашырлық және сәтсіздіктер, мектептегі бағалардың дұрыстығы оның беделіне байланысты. Мұғалімнің беделі тек белгілі бір адамның, белгілі бір мектеп ортасының ауқымында қарастырылуы керек. Бұл ортаның ерекше маңызды элементі - студенттер. Әр мұғалім өзінің жеке тұлғасын дамытады белгілі бір мектеп ортасындағы беделін көтереді.

Мұғалім мамандығының ерекшеліктері, оны басқа кәсіптерден ерекшелендіретін және осы кәсіпте жұмыс істеуге үміткерлерді таңдауға қойылатын ерекше талаптарды анықтайды. Мұғалімнің қоғамдық өмірге белсенді қатысуы оның жұмысының шарты болып табылады, өйткені ол оқушыларды ондағы өмірге дайындау үшін қоғамды білуі керек. Қоғамда болып жатқан өзгерістер мұғалімге белгілі бір талаптар қояды, оны жаңа, үнемі өзгеріп отырады, жағдайлар оның жұмысының шарттары мен мазмұнына әсер етеді. Мұғалім оқушылардың эмоционалды тәжірибесін түсінуі керек, өз сезімдеріңізді үнемі басқарыңыз. Оқыту барысында белсенді және белсенді болыңыз, өзін-өзі сынға алыңыз.
Қазіргі мұғалімдер олар өздері айтады, өздерінің аз ғана беделге ие, тіпті жоқ олар оны мүлдем бар деп санамайтынын айтады, өйткені қазір оқушылар олар қорқытады, талаптарды елемейді, сабақта ақымақ сұрақтар қояды, ал мұғалімдер ештеңе істей алмайды.

Қорытындылай келе мыналарды атап өту керек, мұғалім - өз жұмысын жақсы орындай алуы үшін олар не істеу керек міндеттері және ол үнемі үйренуі керек. Бұл тек біліктілікті арттыру туралы ғана емес, сонымен қатар басқаларды тыңдау, байқау және түсіну қабілеті туралы.
Мұғалімнің әлеуметтік мәртебесі мәселесі әдептілікті сақтау және құрметті мамандықтардың бірінің құнсыздануына жол бермеу мәселесінен әлдеқайда тереңірек. Егер сіз оны осылай қабылдасаңыз осылайша, сіз гранттар мен конкурстар түріндегі косметикалық шаралармен шектеле аласыз. Алайда мәселенің мәні мынада: мұғалім-өскелең ұрпақ алдындағы мемлекеттің өкілі, мұғалімнің қоғамдық мәртебесі және педагогикалық қызметтің беделі... Мұғалімнің ұстанымы-бұл мемлекеттің жаңа азаматтарға деген қызығушылығының көрінісі. Мұғалімнің жағдайы неғұрлым нашар болса, соғұрлым көп жастардың мемлекет үшін өз маңыздылығынан көңілі қалу ықтималдығы жоғары ашық индивидуализмді және басқаларға тұтынушылық қатынасты қалыптастыру мүмкіндігі. Л.И.Лури атап өткендей, тұлғаның қалыптасу кезеңінде өсіп келе жатқан ұрпақ өзін мемлекеттің қамқорлығында екенін толық сезінуі керек.


Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Пікірлер (0)

Пікір қалдырыңыз


Қарап көріңіз