Өлең, жыр, ақындар

The verb «to be»

Управления образования города Шымкент
Дорожно-транспортный колледж
Преподаватели английского языка  Жұмабай Айгүл Әрілқызы, Найманбаева Раушан Нысанбайқызы

The Theme of the lesson: The verb «to be»

Text: “My friend”

The Aims of the lesson:

Educational: To master the grammar material, to develop speaking skills using the verb to be, enrich vocabulary.

Developing: To develop students` memory, outlook, speaking skills.

Bringing up: To bring up respect to culture of foreign countries, to increase interest to study of the English language.

Type of the lesson: generalization and systematization of knowledge and skills.

Using technologies: using of new innovation technology, technology of creation of new knowledge at the lesson, technology of systematization of knowledge in the process of English teaching.

Interrelation of subjects: Kazakh, Russian languages, Psychology.

Equipment: activboard, slides, computer.

Types of works: group work, pair work, individual work, work with solving problems in situation.

 

The process of the lesson:

Initial part

Organization moment:

Greeting

 

Greeting: hello students.

How are you? ( We are fine thanks. And you?) I`m OK.

Who is on duty today? Who is absent? ( All are present)

What date is it today? What is the weather like today?

Asking home work.

What was the home work?

To learn by heart all new words and grammar rules.

Presenting the new theme.

To say the aim of the new theme:

Я студент- I am a student

Мен студентпін- I am a student

Он студент- he is a student

Ол студент- he is a student

Чтобы связать предложения в английском языке нам надо глагол to be

To BE ( БЫТЬ, ЯВ­ЛЯТЬ­СЯ, НА­ХО­ДИТЬ­СЯ)

AM

IS

ARE

Гла­гол TO BE – самый рас­про­стра­нен­ный ан­глий­ский гла­гол. На рус­ский язык этот гла­гол пе­ре­во­дит­ся, как БЫТЬ, ЯВ­ЛЯТЬ­СЯ ИЛИ НА­ХО­ДИТЬ­СЯ.

Это един­ствен­ный ан­глий­ский гла­гол, ко­то­рый из­ме­ня­ет­ся по лицам и чис­лам.

Каж­дая из этих форм упо­треб­ля­ет­ся с опре­де­лен­ны­ми ме­сто­име­ни­я­ми.

Singular(един­ствен­ное число)

Plural (мно­же­ствен­ное число)

1. I AM (я есть)

1.​WE ARE (мы есть)

2.​YOU ARE (ты есть)

2.​YOU ARE (вы есть)

3. HE IS (он есть)

 SHE IS (она есть)

 IT IS (оно есть)

3.​THEY ARE (они есть)

 

В уст­ной речи мы чаще всего будем ис­поль­зо­вать со­кра­щен­ные формы гла­го­ла TO BE.

Singular(един­ствен­ное число)

Plural (мно­же­ствен­ное число)

1. I’M

1.​WE’RE

2.​YOU’RE

2.​YOU’RE

3. HE’S

 SHE’S

 IT’S

3.​THEY’RE

To BE ( БЫТЬ, ЯВ­ЛЯТЬ­СЯ, НА­ХО­ДИТЬ­СЯ)

AM

IS

ARE

 

I

am

a student.

He

is

a teacher.

She

is

a journalist.

It

is

a book.

We

are

mechanics.

You

are

pilots.

They

are

policemen.

Прочитайте и переведите эти предложений.   

Ex:2 put am/is/are

I ___ Tom. They ____ from America. He ___ an engineer. She ___ a good student. It ____ my dog. We ____ friends. You ___ my teacher. You ___ students. Tom___ my father. Maria ___ my sister.

 Отрицательные предложения

В рус­ском языке для от­ри­ца­ния мы ис­поль­зу­ем с вами ча­сти­цу НЕ.

В ан­глий­ском языке для со­став­ле­ния от­ри­ца­тель­ных пред­ло­же­ний мы будем ис­поль­зо­вать

ча­сти­цу NOT, ко­то­рая будет на­хо­дить­ся после со­от­вет­ству­ю­щей формы гла­го­ла TO BE.

Singular(един­ствен­ное число)

Plural (мно­же­ствен­ное число)

1. I AM NOT a teacher

1.​WE ARE NOT teachers

2.​YOU ARE NOT a teacher

2.​YOU ARE NOT teachers

3. HE IS NOT a teacher

 SHE IS NOT a teacher

 IT IS NOT a teacher

3.​THEY ARE NOT teachers

She is not at home. – Она не дома.

Крат­кие от­ри­ца­тель­ные формы с IS и ARE ис­поль­зу­ют­ся в раз­го­вор­ной речи и крат­ких от­ри­ца­тель­ных от­ве­тах (AM не об­ра­зу­ет крат­кую от­ри­ца­тель­ную форму с ча­сти­цей Not).

am+not=am not. I am not at home

is+not=isn’t. She isn’t at home.

are+not=aren’t. They aren’t at home.

Ex: 1. Translate the sentences.

Я не из Лондона.

Он не казах.

Они не доктора.

Ты не учитель.

Она не студентка.

Это не книга.

Мы не друзья.

Я не Марина.

Вы не ученики.

Ex:2. Put the words in right order.

is he not student a.

am not I American.

They from not are the USA.

dog  it is a not.

girl she a not is.

are we not pupils.

You not are engineers.

 Вопросительные предложения

В рус­ском языке во­про­си­тель­ные пред­ло­же­ния от­ли­ча­ют­ся от утвер­ди­тель­ных во­про­си­тель­ным зна­ком в конце пред­ло­же­ния (?) или ин­то­на­ци­ей в уст­ном вы­ска­зы­ва­нии.

Чтобы за­дать во­прос в ан­глий­ском языке, необ­хо­ди­мо по­ме­нять ме­ста­ми форму гла­гол TO BE и под­ле­жа­щее.

Am

Is

Are

I

he, she, it

we , you, they

Осталь­ные

члены

пред­ло­же­ния

 

Singular(един­ствен­ное число)

Plural (мно­же­ствен­ное число)

1. AM I nice?

1. ARE we nice?

2. ARE you nice?

2. ARE you nice?

3. IS he nice?

 IS she nice?

 IS it nice?

3. ARE they nice?

Is he a pilot? – Он пилот?

A I a student?

Yes, you are

No, you aren`t

Are you a student?

Yes, I am

No, I am not

Is he a student?

Yes, he is

No, he is not

Is she a student?

Yes, she is

No, she is not

Is it a pen?

Yes, it is

No, it is not

Are we students?

Yes, we are

No, we are not

Are they students?

Yes, they are

No, they are not

Questions.

 1. _____ you from Málaga? Yes,

2. _____ Isabel Spanish? No,

3. _____ we ready to go? No,

4. _____ he married? Yes,

5. _____ you tired? Yes,

6. _____ I  Zhanar? No,

7. _____ he from London? Yes, / No,

Задании

Каждый студент составляет по одной предложений и делаю -/? Форму

Complete the sentences with right form of to be and translate the text.( some students can talk about them)

I__ Jane. I___ 10 years old. I____  from Great Britain. I____ a pupil. Anne ___ my mom. She___ 41 years old and she___ a doctor. She ___ beautiful. John___ my dad. He___ 42 years old. He___ a doctor too. Tom___ my brother. He___ 20 and he___ a student. We___ a happy family.

Работа в парах:  Составить диалог с новыми словами

Текст

Повтор изученного материала и прощание

Так, се­год­ня мы с вами по­зна­ко­ми­лись с самым рас­про­стра­нен­ным гла­го­лом, TO BE.

И узна­ли, что в на­сто­я­щем вре­ме­ни этот гла­гол имеет 3 формы: AM, IS, ARE.

Я на­де­юсь, что вы за­пом­ни­ли, что каж­дая форма упо­треб­ля­ет­ся толь­ко с опре­де­лен­ны­ми ме­сто­име­ни­я­ми. AM упо­треб­ля­ет­ся толь­ко с ме­сто­име­ни­ем I, IS упо­треб­ля­ет­ся с тремя ме­сто­име­ни­я­ми: HE, SHE, IT. ARE – упо­треб­ля­ет­ся также с тремя ме­сто­име­ни­я­ми

WE, YOU, THEY. Также мы вы­яс­ни­ли с вами, что гла­гол TO BE в пред­ло­же­нии может быть пол­нознач­ным гла­го­лом, а может быть гла­го­лом-связ­кой, ко­то­рый ни в коем слу­чае нель­зя вы­пус­кать из ан­глий­ско­го пред­ло­же­ния. Чтобы по­стро­ить от­ри­ца­тель­ное пред­ло­же­ние с гла­го­лом TO BE, нам необ­хо­ди­мо про­сто до­ба­вить ча­сти­цу NOT после со­от­вет­ству­ю­щей формы TO BE. Для со­став­ле­ния во­про­са нам необ­хо­ди­мо будет по­ме­нять ме­ста­ми ча­сти­цу TO BE и под­ле­жа­щее.

 

До­маш­нее за­да­ние

Пе­ре­ве­ди­те на рус­ский язык пред­ло­же­ния.

I am a pupil.

It is a funny toy.

He is a nice boy.

She is not a doctor.

We are at school.

Are they good pupils?

Are you at home?

За­пол­ни­те про­пус­ки пра­виль­ной фор­мой гла­го­ла to be (am/is/are)

My father ___ a taxi driver.  

He____ our English teacher.

We ____ good friends.

She ____ your music teacher.           

They____ at school today.

My grandparents ____ old.

You ____ a bad pupil.

The apples _____red.

I ____ hungry.           

My schoolbag_____ green.

Check yourself! Concluding.

Проверь себя! Итоги.

Что вы узнали нового на уроке?

Что для вас показалось трудным? Что бы вы хотели повторить?

Что вам понравилось или не понравилось на уроке? Почему?

Довольны ли вы своей работой на уроке?

 

 

 

 


Пікірлер (1)

Пікір қалдырыңыз


Қарап көріңіз