Ануарбекова Ансаган Ерлановна
Діни медиа – бұл дінге және діни тақырыптарға арналған медиа ресурстар. Олар сенімге, діни ілімдерге, рәсімдерге, этикаға, рухани тәжірибеге және діни өмірдің басқа да аспектілеріне қатысты ақпарат пен материалдарды ұсынады. Діни ақпарат құралдары әртүрлі формада болуы мүмкін, соның ішінде:
1. Ақпараттық сайттар: Дінге қатысты соңғы жаңалықтарды, талдауларды, мақалалар мен түсініктемелерді ұсынатын діни жаңалықтар порталдары, блогтар мен веб-сайттар.
2. Журналдар мен газеттер: дін тақырыбына арналған сұхбаттар, репортаждар, шолулар, мақалалар және басқа да материалдар болуы мүмкін дінге арналған баспа басылымдары.
3. Радио және теледидар: бағдарламалар, уағыздар, рухани толғаулар, дұғалар және басқа да діни материалдарды тарататын христиандық және басқа да діни радиостанциялар мен телеарналар.
4. Әлеуметтік медиа: діни тақырыптарға арналған әлеуметтік медиа топтары мен беттері, онда сіз сенім туралы талқылауға, сұрақтар қоюға, рухани ойлармен бөлісуге және қауымдастық табуға болады. Діни ақпарат құралдары дін туралы ақпаратты таратуда, діндарларды тәрбиелеуде, дін көшбасшыларының уағыздарын айтуда, әртүрлі діни дәстүрлер арасындағы диалог пен түсіністікті ілгерілетуде маңызды рөл атқарады. Олар сондай-ақ сенушілер үшін шабыт пен жігер көзі бола алады және оларды нығайтуға көмектеседі.
Діни сала қазіргі заманғы шындықта БАҚ пен діннің өзара әрекеттесуінің жаңа жүйесін талап ететін ең маңызды әлеуметтік-мәдени құбылыс болып табылады. Бұқаралық ақпарат құралдары конфессияаралық және конфессияаралық қатынастарға, сондай-ақ олардың қарқындылығы мен формаларына әсер етеді. Киберматериалдарды ұсынудың мазмұны мен стиліне байланысты БАҚ-тың әсері/мазмұны толерантты немесе қарама-қайшылықты болуы мүмкін, бұл аудитория реакцияларының сәйкес бағытын тудыруы мүмкін. Осылайша, қазіргі жаһандық әлемде БАҚ дінаралық қатынастарды реттеуге ықпал ететін діни ерекшеліктерді оң немесе теріс қабылдауды қалыптастыруға әлеуметтік әсер ету қызметін жүзеге асырады. Осыған орай, бұқаралық ақпарат құралдары, сондай-ақ қоғамдық пікір көшбасшылары конфессияаралық келісім мен қоғамдық сананы қалыптастырудағы жауапкершілігін сезінуі қажет. Бұл тұрғыда бұқаралық ақпарат құралдарының діни және конфессиялық көздері ерекше рөл атқарады. «Діни ақпарат құралдарының ерекшелігі діни конфессиялардың, ұйымдар мен бірлестіктердің өмірі мен қызметін, сондай-ақ олардың әлеуметтік, саяси және мәдени процестерге ықпал ету нысандары мен дәрежесін сипаттаумен және зерттеумен байланысты. Олардың ішінде теологиялық, діни-тарихи, дінтану, діни-саяси, діни-құқықтық деген бірнеше бағыттарды бөліп көрсету керек» [2].
Қазнеттегі дін мәселесін зерттегенде ақпараттық порталдардың жаңа сын-қатерлері мен ерекшеліктерін ескеру қажет. Мысалы, орыс зерттеушісі Долгоруков А.М. бес семиотикалық ағымды анықтайды: олар ескілерін ығыстырып, жаңаларын жасайды, жаңа сәйкестіктерді жасайды, белгілі бір ақпарат көздеріне қолжетімділікті төмендетеді, жаңа әлеуметтік теңсіздіктерді тудырады, мүмкіндіктерді тудырады және жабады [3].
Бүгінгі таңда әлеуметтік желілердің дамуы пайдаланушылар арасындағы тиімді қарым-қатынас кеңістігі болып табылатын толыққанды виртуалды ортаны құруда. Әлеуметтік желідегі адамдарды бірнеше санатқа бөлуге болады: пікір көшбасшылары (блогерлер),52Қазақстандағы дін мәселесін зерттеу кезіндегі БАҚ контентіне талдау, контент модераторлары және оның тұтынушылары. «Пікір көшбасшысы» термині алғаш рет 1955 жылы американдық әлеуметтанушы Пол Лазарсвельдтің зерттеулерінде қолданылған [4]. «Әлеуметтік желілерде сақтау және өңдеу қуатты ресурстарды қажет ететін орасан зор ақпарат күн сайын жасалады және таратылады. Әлеуметтік желілердегі қоғамдық пікір көшбасшыларын анықтау әдістемесі зерттелетін саланы айтарлықтай қысқартады, бұл ресурстарды тұтынудың төмендеуіне әкеледі» [5].
Исламдағы діни ақпарат құралдарының дін туралы ақпарат беруде, ислам туралы білімдерін арттыруда және имандылыққа шақыруда маңызды рөл атқарады. Исламдағы діни ақпарат құралдарының кейбір аспектілері:
1. Ақпараттық веб-сайттар: Ислам, ислам мәдениеті, тарихы мен әдет-ғұрыптары туралы ақпарат беретін көптеген веб-сайттар бар. Бұл сайттарда рухани мәтіндер, дұғалар, Құран Кәрімнің түсіндірмесі, діни мерекелер туралы мақалалар, пайғамбарлар қиссалары мен мұсылман дінін ұстанушылар іс-әрекеттерінің үлгілері бар.
2. Аудио және бейне ресурстар: Интернетте уағыздар, дәрістер, діни бағдарламалар, рухани әндер мен діндарлардың әңгімелері сияқты көптеген аудио және бейне ресурстар бар. Бұл ресурстар мұсылмандардың Ислам туралы білімі мен түсінігін кеңейтуге және рухани шабыт алуға көмектеседі.
3. Мобильді қолданбалар: Исламға қатысты мобильді қолданбалар қасиетті Құранды оқу мүмкіндігін, исламдық практикалық ақпаратты, намаз уақытын еске түсіруді, рухани нұсқауларды және дінді үйренуге арналған интерактивті мүмкіндіктерді қоса алғанда, көптеген мүмкіндіктерді ұсынады.
4. Әлеуметтік медиа: Исламдық қауымдастықтар әлеуметтік медиа платформаларында жұмыс істейді, онда мұсылмандар байланыса алады, өздерінің діни ойларымен бөліседі және басқа мұсылмандардан шабыт таба алады. Бұл қауымдастықтар сенім, діни әдет-ғұрыптар мен мерекелер туралы пайдалы ақпаратты тарату үшін де қолданылады.
5. Теледидар мен радио: Кейбір теледидарлар мен радиостанциялар мезгіл-мезгіл исламдық бағдарламаларды, соның ішінде уағыздарды, дін туралы ілімдерді, рухани жетекшілер мен ислам ғұламаларымен сұхбаттар мен сұхбаттарды көрсетеді. Бұл бағдарламалар сенім туралы пікірталас пен ойлауды ынталандырады. Исламдағы діни бұқаралық ақпарат құралдары тек ақпараттық мақсатта ғана емес, сонымен қатар діндарларды нығайтып, рухтандыруға, дін туралы білім беруге және руханиятты насихаттауға қызмет етеді. Бұл мұсылмандардың сенімдерімен байланыста болуына және олардың Ислам туралы түсінігі мен тәжірибесін кеңейтуге көмектеседі. Исламдық діни ақпарат құралдарының проблемасы бірнеше факторларға байланысты болуы мүмкін. Мұндаолардың кейбіреулері бар: Сенімділік пен бақылаудың жоқтығы: Интернетте және әлеуметтік желілерде көптеген ислами ақпараттар бар және сенімді және беделді дереккөздерді сенімсіз немесе шектен айыру әрқашан оңай емес. Олардың көпшілігінде дәлсіздіктер, қате түсіндірулер, тіпті экстремистік идеяларды насихаттау болуы мүмкін. Экстремистік идеялардың таралуы: Интернет пен әлеуметтік желілерді пайдалана отырып, кейбір топтар мен ұйымдар экстремистік идеологиялар мен зорлық-зомбылыққа шақыруларды белсенді түрде таратуы мүмкін. Бұл исламды түсіну мен қабылдауға әсер етіп, қоғамды тұрақсыздандырып, жастардың радикалдануына әкелуі мүмкін. Зерттеу мен түсіндірудің толық болмауы: Діни мәтіндердің, соның ішінде Құран мен Сүннеттің көптеген күрделі және контекстік аспектілері бар. Дегенмен, кейбір діни БАҚ көздері бұл аспектілерді жеңілдетілген немесе біржақты түрде көрсетуі мүмкін, бұл діни ілімдерді дұрыс түсінбеу мен қате түсінуге әкелуі мүмкін. Поляризация және бөліну: әртүрлі топтар өздерінің саяси және әлеуметтік сенімдерін білдіру үшін діни ақпарат құралдарын пайдалана алады, бұл поляризацияға және бөлінуге әкелуі мүмкін. Бұл патологиялық бәсекелестік тудырып, мұсылман қоғамдастығы арасында қақтығысты тудыруы мүмкін. Әртүрліліктің болмауы: Діни ақпарат құралдары көбінесе біржақты болуы мүмкін және исламдағы пікірлердің, ой мектептерінің және түсіндірмелердің әртүрлілігін білдірмейді. Бұл дінге деген шектеулі түсінік пен шектеулі көзқарасқа әкелуі мүмкін. Исламдық діни медиа мәселесін шешуге сенімді және беделді жаңалықтар арналарын дамытудағы мұсылман қауымдарының, рухани көшбасшылардың және ұйымдардың белсенді рөлін жатқызуға болады. Мұсылмандар діни мәселелерді түсініп, фактілерді пікірлер мен идеологиялардан ажырата алуы үшін олардың арасында білім мен сыни ойлауды насихаттау маңызды. Мұсылман қауымы үшін қауіпсіз және ақпараттандырылған интернет кеңістігін құру үшін экстремизмге және зорлық-зомбылыққа қарсы ұйымдармен бірлесіп жұмыс істеу де маңызды.
Бүгінгі жаһандық діни медиа БАҚ-тың сенім білдіру және аудиторияны тарту қабілетіне әсер ететін бірнеше қиындықтарға тап болады. Міне, осы мәселелердің кейбірі:
1. Діни төзбеушілік және қақтығыстар: Діни медиа кейде әртүрлі діни топтарға қатысты төзімсіз немесе кемсітушілік көзқарастарды тарату проблемасына тап болады. Кейбір БАҚ әртүрлі діни секталар арасындағы дұшпандық пен қақтығысты белсенді түрде насихаттауы мүмкін, бұл әртүрлі конфессиялар арасында түсіністік пен бейбітшілік орнатуға күш салуы мүмкін.
2. Ақпаратты манипуляциялау және бұрмалау: Цифрлық БАҚ дәуірінде интернет пен әлеуметтік желілер арқылы ақпарат көбірек таралуда. Бұл дін туралы ақпаратты манипуляциялау және бұрмалау сияқты жаңа қиындықтарды тудырады. Кейбір БАҚ діни ілімдер туралы жалған немесе бұрмаланған ақпаратты әдейі таратуы мүмкін, бұл түсінбеушілік пен қақтығыстарға әкелуі мүмкін.
3. Әртүрліліктің болмауы және әртүрлі көзқарастарды білдіру: Кейбір діни ақпарат құралдары әртүрлі пікірлер мен сенімдерді білдірмей, тек бір сенімге немесе діннің бір аспектісіне назар аударуы мүмкін. Бұл әртүрлі діндер туралы тар түсінікке және шектеулі ақпаратқа әкелуі мүмкін.
4. Діни еркіндікке шектеулер: Кейбір елдерде діни медиа цензураға немесе діни бостандыққа шектеулерге ұшырауы мүмкін. Бұл дін туралы ақпараттың берілуіне және еркін пікір алмасуға кедергі келтіруі мүмкін.
5. Зорлық-зомбылықпен және экстремистік насихатпен күрес: Діни БАҚ-та, әсіресе интернет кеңістігінде қиянат пен экстремистік насихатпен күресу мәселесі жиі кездеседі. Бұған дінді зорлық-зомбылық пен наным-сенімдерін таратуды ақтау ретінде пайдаланатын экстремистік топтардың әрекеттері себеп болуы мүмкін. Бұл мәселелерді шешу әртүрлі діни медиа, үкіметтер мен жалпы қоғамның белсенді өзара әрекетін талап етеді. Бұқаралық ақпарат құралдарын дін туралы объективті және жан-жақты ақпарат беруге ынталандыру, дін бостандығы мен пікір алмасуды қолдау керек. Экстремистік үгіт-насихат пен қиянаттың таралуына қарсы іс-қимылдар қауіпсіздікті қамтамасыз ету және қақтығыстардың алдын алу үшін де маңызды.[1]
Жаһандық діни медиа қоғамдық пікірді қалыптастыруда, діни ілімдерді таратуда және конфессияаралық диалогты ілгерілетуде маңызды рөл атқарады. Дегенмен, бұл ықпалды платформа қиындықсыз емес. Бұл мақалада біз әлемдік діни медиа бетпе-бет келетін кейбір негізгі проблемаларды қарастырамыз және ықтимал шешімдерді ұсынатын боламыз.
1. Сенсация және біржақтылық
Дүние жүзіндегі көптеген діни медиа сенсация және хабарлауда біржақтылық жасады деп айыпталды. Олар көбінесе даулы оқиғаларға басымдық береді және олардың мазмұнын белгілі бір діни немесе идеологиялық көзқарасқа бағыттауы мүмкін. Бұл мәселені шешу үшін діни медиа бейтарап және әділ хабарлауға міндеттенуі керек. Олар көзқарастардың дәлдігін, объективтілігін және әртүрлілігін бірінші орынға қоятын редакциялық нұсқауларды белгілей алады. Фактілерді тексеру және дереккөздің ашықтығы олардың есеп беру процестерінің ажырамас бөлігі болуы керек.
2. Конфессияаралық диалогтың болмауы
Жаһандық діни медиа жиі өздерінің діни құрылымдары аясында жұмыс істейді, конфессияаралық диалог пен түсіністік мүмкіндіктерін жоғалтады.Әртүрлі діндер арасындағы ортақ негізді зерттейтін мазмұнды құруды және насихаттауды ынталандыру. Әртүрлі конфессиялар өкілдерінің қатысуымен топтық талқылаулар, сұхбаттар мен пікірталастарды өткізу конфессияаралық түсіністікке ықпал етеді.
3. Дінді бұрмалап көрсету
Кейбір жаһандық діни медиа басқа діндерді бұрмалауы немесе стереотипті болуы мүмкін, бұл түсінбеушілікке және тіпті дұшпандыққа әкелуі мүмкін.Стереотиптерді емес, білім беруге ұмтылатын жауапты журналистиканы алға жылжытыңыз. Бұған фактілерді тексеру және хабарланатын конфессиялардың сарапшыларымен кеңесу арқылы қол жеткізуге болады. Журналистерді әртүрлілік пен сезімталдық бойынша тренингтен өтуге шақырыңыз.[1]
4. Желіде қатысудың жеткіліксіздігі
Кейбір діни ақпарат құралдарының желіде қатысуы шектеулі, бұл кең аудиторияны қамтуды қиындатады.Веб-сайттарды, әлеуметтік медиа платформаларын және подкасттарды қоса, күшті онлайн қатысуға инвестициялаңыз. Бұл мазмұнды кеңірек таратуды қамтамасыз етеді және технологияны жақсы білетін жас ұрпаққа жетуге көмектеседі.
5. Қазіргі заманғы мәселелерді шешу
Дүниежүзілік діни медианың көпшілігі қазіргі заманғы әлеуметтік және этикалық мәселелерді қозғамай, тек дәстүрлі діни ілімдерге назар аударады.Заманауи мәселелерге, соның ішінде экологиялық мәселелерге, әлеуметтік әділеттілікке және технологиялық этикаға түсініктемелер мен талдаулар беру арқылы заманға бейімделіңіз. Бұл діннің қазіргі ұрпаққа көбірек сәйкес келуіне көмектеседі.
6. Тілдік кедергілер
Тіл жаһандық діни БАҚ-қа тосқауыл болып, оның қолжетімділігін шектей алады. Әртүрлі жаһандық аудиторияға жету үшін бірнеше тілде мазмұнды қамтамасыз етіңіз. Субтитр және аударма қызметтері мазмұнды кеңірек аудиторияға қолжетімді ете алады.
Қорытындылай келе, дүниежүзілік діни медиа әртүрлі діни бірлестіктер арасындағы түсіністік пен келісімді ілгерілетуде маңызды рөл атқарады. Сенсация, бейтараптық және конфессияаралық диалог мәселелерін шешу, жауапты журналистиканы ілгерілету, желідегі қатысуды кеңейту, заманауи мәселелерді шешу және тілдік кедергілерді еңсеру арқылы сенімге негізделген БАҚ жаһандық қоғамға оң үлес қоса алады. Өзгеретін медиа ландшафтқа бейімделу кезінде олардың құндылықтары мен мақсаттарына адал болуы өте маңызды.Осы шешімдерді жүзеге асыру арқылы жаһандық діни БАҚ өзінің профилі мен қолжетімділігін арттыра алады, сайып келгенде, әртүрлі конфессиялар арасындағы көпір қызметін атқарып, өзара байланысы артып келе жатқан әлемде бейбіт қатар өмір сүруге жәрдемдеседі.
Пайдаланылған әдебиеттер:
1. Шевченко М. Религиозная журналистика: типы, принципы и проблемы институционализации // Православие и мир: портал. – URL: http://www.pravmir.ru/religioznaya-zhurnalistika-tipy-principy-i-problemy-institucionalizacii/13.03.2015.
2. Dolgorukov A.�. Internet I perspektivy sotsiologii v XXI veke // Bolshaya Sotsiologiya: rasshirenie prostranstva dannyh: V sotsiologicheskaya Grushinskaya konferentsiya– �oskva: VTsIO�, 2015. – S. 79-82.
3. Abramov �.V., Venerina O.G. Vyyavlenie liderovobshestvennogo mneniya v sotsialnyh setyah // Bol`shayasotsiologiya: rasshirenie prostranstva dannyh: V sotsiologicheskaya Grushinskaya konferentsiya– �oskva: VTsIO�, 2015. – S. 49-52.
4. Day A. The conflict between religion and media has deep roots // https://blogs.lse.ac.uk/religionglobalsociety/2016/08/the-conflict-between-religion-and-media-has-deep-roots/ 22.08.2016
5. Hoover S.�. Religion in the �edia Age (�edia, Religion and Culture). – London: Routledge, 2006. – 352 p
Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:
- Джон Максвелл
- Асқар Сүлейменов
- Асқар Сүлейменов
- Асқар Сүлейменов
Барлық авторлар
Ілмек бойынша іздеу
Мақал-мәтелдер
Қазақша есімдердің тізімі