Өлең, жыр, ақындар

Заңсыз сәбиді сату мен сатып алу

Камбар Нұрислам 
Ғылыми жетекшісі: Тулекова Гүлжан Қажымұратқызы
Қазақстан Республикасының Білім және Ғылым министрлігі
«Тұран» университеті гуманитарлық-заң факультеті ЮР231(4)-1

Аңдатпа

Мақалада сәбилерді, кәмелеттік жасқа толмаған балаларды заңсыз түрде сауда жүргізу әрекеттері, оларға қолданылатын жаза және заңсыз бала саудасымен күресу жайында айтылған.

Кілт сөздер: бала саудасы, ювеналды әділет, қылмыс, әдістеме, қылмыстық-құқықтық акт.

Аннотация

В статье рассказывается о действиях по незаконной торговле младенцами, несовершеннолетними детьми, о наказаниях, налагаемых на них, и о борьбе с незаконной торговлей детьми.

Ключевые слова: торговля детьми, ювенальная юстиция, преступление, методология, уголовно-правовой акт.

Annotation

The article describes the actions of illegal trafficking in infants, minor children, the penalties imposed on them, and the fight against illegal trafficking in children.

Keywords: child trafficking, juvenile justice, crime, methodology, criminal law act.

Бала саудасы көптеген елдердің проблемасы болып табылады, Қазақстан да ерекшелік емес. Алты жыл бұрын балалар саудасы туралы бірнеше сот істері қарбалас болды, олардың ішіндегі ең атақтысы Алматы мен Шымкенттегі сот процестері болды. Ал 2019 жылы Қазақстанда адам саудасы үшін жаза қатаңдатылып, жазаның төменгі шегін ұлғайтып, сондай-ақ Тараптардың осындай істер бойынша татуласу мүмкіндігін жоққа шығарса да, жағдай жақсарған болса, онда көп емес. Тіпті қатаң жаза қаупі саудагерлерді "тірі тауарға"кедергі келтірмейді.

Қазақстан Республикасына кіру және шығу туралы жаңа заңның енгізілуіне және шетелге шығу тәртібін жеңілдетуге байланысты балаларды шетелге шығаруды құқықтық реттеудің бірқатар мәселелерінің шешілмеуімен байланысты. Баланың кетуіне рұқсат етілгеніне немесе болмағанына қарамастан, шетелдік төлқұжат бес жылға беріледі. Кез келген уақытта ата-аналар баласыз кете алады. Мұндай төлқұжаттарда, егер бұл бөлек емес, бірлескен төлқұжат болса, баланың фотосуреті жеті жастан бастап желімделеді. Яғни, сіз осындай төлқұжаты бар кез-келген баланы алып кете аласыз. Егер баланы ата-анасының біреуі әкетсе, басқа ата-анасының нотариалды куәландырылған келісімі, ал егер ата-анасы әкетпесе, онда ата-анасының екеуінің де нотариалды куәландырылған келісімі көзделеді. Алайда, заңнамада мұндай келісімнің нысаны еш жерде анықталмаған, сондай-ақ басқа да бірқатар мәселелер шешілмеген, мысалы, көшірме қалуы тиіс жер туралы, осындай куәландырылған келісімде фотосуреттің болуы туралы. Мұндай баланың Қазақстанға оралуын бақылау механизмі жасалмаған.

Мұндай қылмыспен жетілмеген ақпараттық қамтамасыз ету. Мысалы, шетелден мұндай қылмыс үшін ұсталған адамдар туралы ақпарат дактокарталар, фотосуреттер түрінде келеді. Қазақстанда тек соттылығы бар адамдарға қатысты дактокарт базалары бар. Егер адам әйелдерді заңсыз әкетуді, заңсыз жезөкшелікке тартуды, балаларды әкетуді ұйымдастырды деген күдікпен ұсталса және, мүмкін, қылмыстық іс қозғалған болса, бірақ іс сотқа жетпесе не қылмыстық іс қозғалмаса, оған дактокарталар жоқ. Бетті анықтау өте қиын. Кейде сәйкестендіру үшін суреттер жеткіліксіз, әсіресе мәйіттер. Халықты, оның ішінде кәмелетке толмағандарды жалпы дактилоскопиялық тіркеу туралы мәселені шешу қажет.

Сондай-ақ, ата-анасы ажырасқаннан кейін әкелері алып кеткен балаларды іздеуде Қазақстан мен басқа елдердің, әсіресе мұсылмандардың заңнамасында қайшылықтар бар. Іздеу жариялау кезінде қиындықтар туындайды, өйткені бұл елдердің заңнамасына сәйкес мұндай әрекеттер қылмыс болып табылмайды.

Осы түрдегі қылмыстармен тиімді күресуге кедергі келтіретін маңызды фактор-мұндай қылмыстарды тергеу әдістемесінің болмауы.

Балалардың заңсыз саудасына отбасының жағдайы мен баланың жағдайына байланысты әлеуметтік факторлар ықпал етеді. Отбасының, отбасылық туыстық қатынастардың, туу мен бала тәрбиесінің қасиеттілігінің құнсыздануы көптеген мемлекеттер үшін қазіргі кездегі ең күшті криминогендік фактор болып табылады. Қазіргі отбасы іс жүзінде қарапайым әлеуметтік нормалар мен моральдық көзқарастарды қалыптастыруды қамтамасыз ете алатын толыққанды әлеуметтік институттың рөлін атқармайды. Кез-келген мемлекеттің статистикасы ажырасулардың көптігін және ерлі-зайыптылардың толыққанды отбасылық өмірге дайын еместігін көрсетеді.

Мысалы, әйелдер колонияларындағы зерттеулер көрсеткендей, әйелдер бірінші некеден кейін балаларды әжелеріне тәрбиелеуге қалдырады немесе бұл балалар көшедегі қаңғыбастардың қатарын толықтырады, шатырларда, жертөлелерде және әртүрлі асханалар мен кафелерде тұрады. Үлкен қалаларда 10 мың бала шатырларда, жертөлелерде және көшелерде тұрады. Бұл балаларды тірі тауар ретінде фургонға батыруға және сыбайлас жемқорлықты пайдаланып шетелге шығаруға болады.

Социализм кезінде баланы мектепке дейінгі мекемеден жалпы білім беретін мектепке берудің өзіндік механизмі жұмыс істеді және қарапайым есеп болды. Бүгінгі таңда көшелерді толтыратын көптеген балалар-бұл шетелге апаруға болатын тіркелмеген «тірі тауар» болып табылады.

2021 жылдың көктемінде ҚР-дағы бала құқықтары жөніндегі уәкіл Аружан Саин ҚР Президенті Қасым-Жомарт Тоқаевқа осы қылмыстарды ең төменгі деңгейге дейін төмендетуге тиіс шешімдерді көрсете отырып, балаларды заңсыз асырап алудың көмегімен сауданың анықталған схемалары бойынша жазбаны тапсырды. Мемлекет басшысының тапсырмасы бойынша құрылған Бас прокуратура қызметкерлері бастаған ведомствоаралық жұмыс тобы тонна құжаттарды тексерді, терең талдау жүргізді – және барлық схемалар өз растауын тапты

Бала саудасына қарсы күрестің құқықтық негізі

Мұндай қылмыстармен күресудің құқықтық негізі халықаралық құқықтық актілер, Қазақстан Республикасының Конституциясы болып табылады. Жалпы жеткілікті болғандықтан, бұл құқықтық негіз заманауи шындықты ескере отырып жетілдіруді қажет етеді.

Кәмелетке толмағандардың саудасы үшін қылмыстық жауапкершілік Қазақстан Республикасы Жоғарғы Сотының нормативтік қаулысы 2002 жылғы 11 сәуір N 6. Кәмелетке толмаған адамдардың қылмыстық құқық бұзушылықтары және оларды қылмыстық құқық бұзушылықтар мен қоғамға қарсы өзге де іс-әрекеттер жасауға тарту жөніндегі істер бойынша сот практикасы туралы заңында белгіленген.

Балаларды қанаумен және әдепсіз мінез-құлықпен күресу мәселелерімен американдық Әділет департаментінің (CEOS) қылмыстық бөлімі айналысады. Ол федералды прокурорларға АҚШ-тың қылмыстық құқығын бұзушыларға қатысты істерді тергеу кезінде келесі бұзушылықтарға ерекше назар аударуды ұсынады:

— кәмелетке толмаған жасөспірімдерді қанау (федералды мақсаттарға сәйкес жас 18 жасқа дейін анықталады);

— балалар порнографиясы

— азғындық мінез-құлық;

— секс-туризм

— федералды штаттағы жыныстық зорлық-зомбылық (соның ішінде қорлау және зорлау);

— әйелдер мен балаларды қылмыстық жыныстық қатынасқа сату.

CEOS қызметіндегі бірнеше негізгі міндеттерді бөліп көрсетуге болады. Басты міндет-қылмыскерлерді қудалау. Оның мақсаттары: әйелдер мен балаларды қанаудан қорғау, жәбірленушілерге немесе қанаушыларға қол жетімді адамдарға болашақ зиянның алдын алу, қылмыскерлерді айыптау және зорлық-зомбылықты тоқтату. Сонымен қатар, CEOS пайдаланушыларды сотқа тартқанға дейін, оның ішінде және одан кейін көмекке мұқтаж ерекше осал топтарды бөліп көрсетумен айналысады, олардың кейбірімен жұмыс құпиялылық негізінде жүргізіледі.

Бала саудасы-бұл балалар жезөкшелік, еңбекті қанау, мәжбүрлі Неке және құлдықтың басқа түрлері сияқты әртүрлі нысандарда қанауға ұшыраған кезде балалардың құқықтарын бұзудың ең ауыр түрлерінің бірі. Бұл құбылысқа қарсы күресте ювеналды әділет, яғни балалардың құқықтарын қорғауға бағытталған құқықтық және әлеуметтік тетіктер жүйесі шешуші рөл атқарады.

Бұл саладағы ювеналды әділеттіліктің рөлі бірнеше аспектілерді қамтиды. Біріншіден, бұл құбылыспен күресудің тиімді саясаттары мен шараларын әзірлеу арқылы бала саудасының алдын алу. Бұған заңнаманы қатаңдату, құқық бұзушылықтар үшін қудалау мен жазалауды қамтамасыз ету, ақпараттық кампаниялар жүргізу және мамандарды оқыту кіруі мүмкін.

Екіншіден, ювеналды әділет балалар саудасының құрбандарын қорғауда және қолдауда маңызды рөл атқарады. Бұл құрбандарды қалпына келтіру үшін қажетті құқықтық көмекке, медициналық көмекке, психологиялық қолдауға және басқа қызметтерге қол жетімділікті қамтамасыз етуді қамтиды. Сонымен қатар, ювеналды әділет құрбандарды қоғамға қайта біріктіріп, оларға білім беру және жұмысқа орналасу мүмкіндіктерін бере алады.

Балалар саудасына қарсы күресте ювеналды әділет рөлінің тағы бір маңызды аспектісі-халықаралық ынтымақтастық. Бала саудасы көбінесе трансшекаралық сипатқа ие болғандықтан, әртүрлі елдер арасындағы ынтымақтастық ақпарат алмасуда, үйлестіруде және бала саудасымен айналысатын ұйымдардың қызметін тоқтатуда шешуші рөл атқарады.

Осылайша, ювеналды әділет балалар саудасына қарсы күресте маңызды және көп функциялы рөл атқарады. Бұл қылмыстық әрекеттердің жолын кесу және кінәлілерді жазалау ғана емес, сонымен бірге жәбірленушілерге көмек пен қолдау көрсету және құбылысқа тиімді қарсы тұру үшін халықаралық ынтымақтастық.

Балалар саудасына қарсы күресте ювеналды әділет жұмысының маңызды аспектісі осы саладағы жағдайды тиімді мониторингтеу және бағалауды қамтамасыз ету болып табылады. Бұл балалар саудасының динамикасындағы тенденциялар мен өзгерістерді анықтауға, сондай-ақ қабылданған шаралар мен саясаттардың тиімділігін бағалауға мүмкіндік береді.

Ювеналды әділет қызметінің тағы бір маңызды бағыты-білім беру жұмысы және ақпараттық білім беру. Қоғамның бала саудасы мәселесі, оның салдары және онымен күресу жолдары туралы хабардарлығын арттыру бұл қылмыстың алдын алуда маңызды рөл атқарады. Ювеналды әділет оқу іс-шараларын жүргізе алады, ақпараттық науқандарды қосады және мектеп курстарына білім беру бағдарламаларын енгізе алады.

Сонымен қатар, балалар саудасымен тиімді күресу үшін азаматтық қоғаммен, үкіметтік емес ұйымдармен және басқа да мүдделі тараптармен ынтымақтастықты қамтамасыз ету маңызды. Осындай серіктестермен бірге кешенді қолдау бағдарламаларын әзірлеуге және енгізуге, сондай-ақ осы салада тәжірибе және үздік тәжірибелермен алмасуға болады.

Осылайша, балалар саудасына қарсы күрестегі ювеналды әділеттіліктің рөлі заң шығарушы жұмыс пен қылмыскерлерді қудалаудан бастап білім беру қызметі мен халықаралық ынтымақтастыққа дейінгі көптеген іс-шараларды қамтиды. Алайда, бұл салада жетістікке жету үшін тек құқықтық реттеу ғана емес, сонымен қатар мәселенің барлық аспектілерін қамтитын кешенді тәсіл қажет.

Пайдаланылған әдебиеттер тізімі:

1. Қазақстан Республикасының Конституциясы

2. https://aruzhansain.kz/net-torgovle-detmi/

3. https://www.osce.org/files/f/documents/d/2/413021.pdf


Әлеуметтік желілерде бөлісіңіз:

Пікірлер (0)

Пікір қалдырыңыз


Қарап көріңіз

Басқа да жазбалар